Tömkörning på schemat

Nu ska jag till stallet och tömköra Sweet. Det var ett tag sen men idag känds det som att det är på tiden! När man ska rida i tex ridhuset eller som jag ska göra nu tömköra så kan det vara bra att ha en plan med passet. Idag hade jag tänk mig att "rida" mycket på rakt spår och renodla mina hjälper. Alltså mycket halter och övergångar. När det funkar planerar jag att göra lite volter och lite skänkelvikningar längs spåret.

Tips att tänka på:
- Var tydlig i din kommunikation. EX: komandot "proo" ska inte betyda både sakta av och halt.
- Placera händerna vid dina höfter, om du har händerna vid armbågarna blir du spänd.
- Var noga med att böja lite på knäna och när du gör en förhållning så gör du den med magen som när du rider.
- Sänk tömmen på en häst som går med spänd och hög nacke, och höj tömmen på en med låg nacke.
- Dra INTE hästen i munnen!
/ Jennie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0