Stanna upp och andas

Även om det inte alltid går som man tänkt sig, som tillexempel i går när jag skulle rida lugnt till ridhuset och det slutade med att jag hade en vildhäst, så tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att andas och fundera på vad som hände. Om man inte stannar upp i det tillfället och andas så kan det lätt bli att man bestraffar eller blir sur på hästen. Vilket jag tycker är otroligt fel.

Om en häst inte gör som du vill måste du komma på ett annat sätt att vinna över hästen, inte använda dig av muskelstryka eller spö. Jag ser hela tiden folk som blir sura på sina hästar när de i själva verket inte förstår. När ryttaren blir sur använder den spöt eller kanske sparkar till onödigt hårt i hästens mage.
Jag blir inte sur på Sweetheart om hon inte förstår mig, om hon blir rädd och drar i väg, om hon bockar av mig för att hon har kul. Derimot så säger jag inte att hästen ska få göra vad den vill, en häst ska tillexempel inte stegra när den inte vill göra något, det är dumheter! Sådant måste man vara väldigt konsekvent mot. Men du kan inte lära en häst att det är fel att stegra genom att spöa upp den när den väl gör det.
Vad jag vill komma till är att om du vet att du kan bli rikigt arg på din häst när den bara går utan att lyssna på dig, kanske inte formar sig efter en volt eller ja vad vet jag. Stanna upp och andas och fundera istället på vad du kan förändra. Det är inte hästen som ska förändra sig det är du, för uppenbarligen gör du fel.






/ Jennie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0