Ryttarkänslan beroende på olika tyglar?

Hästens mun är, som de flesta redan vet, väldigt känslig. Därför är det viktigt att lära sig rida med en lätt och känslig hand.


Beronende på hur hårt man håller i tygeln påverkas hästens steglängd. Ju hårdade man håller destu kortare steglängd får hästen. Förutom ryttarkänslan så påverkas också trycket beroende på vad du har för typ av tyglar. Under en undersökning i England så kom man fram till att de som rider med flätade tyglar ger ett högre tygeltryck än om man rider med någon annan typ av tyglar. Man kom även fram till att vävribbtyglar och smala lädertyglar ger minst tygeltryck. Detta tror man beror på att tyglarna ger olika mottaganden till ryttaren. Vissa material gör helt enkelt att man håller tygeln hårdare.
Själv rider jag med smala lädertyglar för jag tycker dessa är skönast. Gillar varken flätade eller vävribbtyglar.
Vad rider ni med för tyglar?


/ Jennie

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag rider men tyglar som det är läder och med tyg. Vet inte vad det heter. ^^

2011-10-09 @ 18:25:09
URL: http://malinottenback.blogg.se/
Postat av: Anna

Sv: Vad jag vet så får man tävla med bomlös av engelsk modell, eftersom de ser ut som vanliga sadlar med bom ;)

Kan tänka mig att de bomlösa sadlnarna som det "skriker" bomlöst om inte är tillåtna.

Men jag vet inte, hoppas iaf att jag har rätt så att man slipper köpa en bomsadel bara för att tävla i xD

2011-10-09 @ 20:00:47
URL: http://frieserkar.blogg.se/
Postat av: kajsa

Jag varierar tyglar ganska ofta, så det är lite blandat där :)

2011-10-11 @ 16:37:10
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0