Nu vet jag!

Har era hästar eller har ni sätt någon häst med typ "utslag" som är lite skorpiga? När man pillar på dom så tycker hästen att det kliar ganska skönt? Sweetheart har några sådana utslag. Hon hade det när jag fick henne och så försvan de över sommaren och hälsade på igen i början av hösten. Nu vet jag ivarjefall varför hästarna får sådana. Jag tror dessutom, rätta mig om jag har fel, att det heter fuktskorpor. Om hästen är svettig/ fuktig när man släger på ett täcke så kan dessa bildas. Och ja det har jag faktikst gjort, slägt på Sweetheart täcke när hon varit fuktig. Men det var inte enda anledningen. De kunde också komma om man hade förvarma täcken på hästen. Så vill man bli av med dessa "skorpor" så kan det vara en bra idé och raka hästen eller ta ett lager täcke (eller sätta på ett tynre)..

/ Jennie
ps. Nu ska jag dra till ICA och köpa Lactasyd (?) så jag kan tvätta sweethearts skorpor! ds.

Kommentarer
Postat av: Fia

Det låter som att det är regnskållor http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Streptotrikos/

2011-11-14 @ 11:50:21
URL: http://filenochfighter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0