Inte så ofta som jag borde.

Imorgon ska det lassas hö i stallet, halv tio, gäsp. Hade ju varit skönt att få lite sovmorgon för en gångs skull, men men... Det är bara till att pallra sig upp och börja kasta in hö. Ska försöka ta mig till ridhuset också, har dumt nog inte varit där på flera veckor, hehe. Men imorgon så kanske vi till och med orkar släpa fram lite bommar.

Trots att jag verkligen inte är någon hoppmänniska så vet jag att det är väldigt viktigt att variera med lite bommar och småhoppning då och då, vilket jag är sjukt dålig på. Jag orkar liksom aldrig bestämma att jag ska hoppa den dagen, och om jag väl gör det så blir det dumt nog aldrig av. Hur ofta hoppar/markarbetar ni?



/ Lisa


Kommentarer
Postat av: Tove

Typ aldrig.. Har bara hoppat via skolans ridning och har därför noll koll på hur långt ifrån bommarna ska ligga, hur man ska göra, hur man bör hoppa osv.



Tränar ytterst sällan i ridhus och har ingen möjlighet att hoppträna heller så för oss blir det bara på sommaren i skogen ;)

2011-11-26 @ 09:37:03
URL: http://tovemarklund.blogg.se/
Postat av: Therése

När Tequila var igång fullt ut hopptränade vi 1 gång i veckan och hoppade ca 50-60 cm 2 gånger i veckan, mest för att bygga upp hennes självförtroende och få henne säker på långa banor (20-30 språng) för att tycka att det skulle vara "semester" när man hoppade 12 språng på tävling sen. Att hon kände att hon kunde och att det skulle vara lätt.

Innan det var det hoppträning 1 gång i veckan och markarbete alldeles för sällan. Dock märker man fort när man bara jobbar med studs, cavaletti och bom - hinder - bom att det ger väldigt mycket.

Visserligen är jag och Tequila mer mot hoppning så att hoppa/markarbeta 3 gånger i veckan är ju kanske lite mycket om man inte tävlar och är intresserad av hoppning.

Ett tips är att lägga upp en planering för varje vecka och planera in ett markarbetspass en gång varje eller varannan vecka. Se till att du har möjlighet att genomföra det du planerar så det inte blir så att "jag kanske kan rida ut då" utan att "jag kan rida ut då". Och se till att följa planen! Bryter man bara en gång är det lätt att man fortsätter med det sen, var stenhård på att du ska göra det du har planerat. Skriv upp varje dag vad du gör med hästen så du kan blicka bakåt sen och se vad du gjorde, hur det kändes och hur hästen var. Jag har skrivit varje dag sen Tequila kom till mig och det är jättekul att kunna följa! Dessutom lättare att planera in viloperioder och liknande då när man har koll på hur mycket man har kört. :)

Lite lång kommentar men nu fick det bli så, haha. :p

2011-11-26 @ 14:47:18
Postat av: kajsa

Jag är riktigt dålig på det.

Jag har faktiskt aldrig hoppat Lancer, bara något enstaka skutt på 30-40 cm någon gång.

Men bommar kör vi med någon gång ibland, men det är inte så ofta.

När jag kunde rida Pingu så hoppade jag lite då och då riktigt kul var det då :)

Men det känns som jag på något sätt "växt" ifrån att hoppa,

även om jag rider två stora hästar som är riktigt duktiga på att hoppa.

2011-11-26 @ 19:11:54
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0