Gränsen mellan respekt och elakhet?

Att säga till hästen på skarpen och att vara taskig mot den, hur hårfin är gränsen där imellan?

Jag tycker att det är viktigt att min häst har respekt för mig, men även att vi är kompisar. Men vi är kompisar som har kommit fram till att vi måste ha regler och respektera varandra. Isac måste respektera att jag är hans ledare, men jag måste också acceptera att Isac vill vara ifred när han äter osv.

Jag har träffat så sjukt många ouppfostrade hästar, och jag blir rent ut sagt förbannad. Hästar behöver struktur och ordning, annars blir de förvirrade. Jag blir så arg när folk inte vågar säga till deras hästar när de naffsar osv. Jag skulle aldrig acceptera att min häst högg efter någon som gick förbi bara för att jag spände sadelgjorden just då. Usch och fy. Att rycka hästen i grimskaftet eller smälla till den på bogen är absolut inte ens i närheten av djurplågeri. För hästarna kan inte beté sig hur som helst, och det måste dom få veta också.

Det är klart att jag är rädd om min häst, jag lindar och grejar hela tiden för att han ska ha det så bra som möjligt. Men jag kan både ryta åt honom och klatcha till honom om han dummar sig. Och när jag fick hem Isac så var han långt ifrån väluppfostrad. Men nu har han lärt sig, och han kommer fortfarande fram till mig i hagen och gnäggar åt mig, så så mycket kan han väl inte hata mig? ;)

Vart tycker ni att gränsen går? När är man taskig mot hästen och när är det bara ren uppfostran?


Kommentarer
Postat av: kajsa

Du har helt rätt!

Att man klappar till en häst med handen ska den tåla, och att man rycker i grimskaftet.

Fast det är viktigt att man inte gör det fel, för en häst kan missuppfatta vissa grejer och vem vill bli bestraffad då?

Men när man använder hårdare grejer som t.ex spö blir jag ledsen, man bestraffar bara inte en häst med spö!

Visst, om man sitter PÅ hästen tycker jag det är ok att lappa till den lite med spöet om den gör FEL, t.ex kör ner huvudet och äter.

Men jag klarar inte av att slå Lancer när han kör ner huvudet och äter, utan jag slår till på mitt egna ben och då reagerar han på klatschet.

jag är ganska känslig, jag klarar knappt av att slå till en häst med bara handen, jag får ångest efteråt, men endå vet jag att jag inte gjort fel.. :/

2011-11-04 @ 23:39:27
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag håller med dig..

2011-11-05 @ 01:49:10
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Josefine

SV: Att bli besviken på situationen är en helt annan sak än att bli besviken på hästen. Att bli besviken på hästen är som att skylla/tycka att det är hästens fel.

2011-11-05 @ 08:19:00
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Marie

En tant i stallet blev biten av sin häst, då började hon skrika, dra i grimskaftet, slå honom och knuffa in honom mot väggen... och detta höll på ett tag, och hästen blev riktigt stressad. Blev så chokad när hon höll på, så visste inte vad jag skulle göra... agerade sen och röt till henne och fråga va fan hon höll på med, och att det verkligen räcker nu. Frågade om hon insåg hur stressad och orolig han blev.



Nej, det är inte populärt att säga till en annan hästägare om hur den behandlar sin häst, men jag mådde riktigt dåligt när jag såg det!



Tycker man MAX drämmer till en häst 2 gånger, om den gör något dumt, eller rycker till i grimskaftet. Men tanten, shit va jag tycker synd om hästen!

2011-11-05 @ 22:59:01
URL: http://ettbenivarjehorn.blogg.se/
Postat av: Sarah

Håller med dig. Min häst skrapar gärna med hoven när han står på gången och om han gör så säger jag först nej bestämt och om han inte lyssnar drar jag till honom på bogen och sen brukar det inte vara något mer med det. Bitas/naffsas är heller inte ok enligt mig :)

2011-11-06 @ 21:40:36
URL: http://sarahhedengren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0